Велика є наша земля. А на цій землі багато народів. А серед цих народів мільйони людей проказують кожного дня ріжними мовами слова святого поздоровлення: “Радуйся, обрадованная!”
Ми знаємо, що цим поздоровленням побожні християни з сердечною любов’ю величають Пресв. Діву й Богородицю Марію. Вони вірять, що Пресв. Богородиця, то Непорочна Дівиця, Мати Божого Сина й нашого Спасителя, Ісуса Христа; що Вона з душею й тілом була взята до неба, де біля Свого Сина царює як небесна Цариця, Владарка Божої ласки й Заступниця всіх християн; вони люблять її в Бозі більше, ніж усіх ангелів і людей, тому з цієї любови, а воднораз і в надії на її небесну поміч у всіх потребах, підносять кожного дня свого духа до цієї небесної Матері, Цариці й Заступниці та вітають її тим святим поздоровленням, що ним перший раз привітав і звеличав її архангел Гавриїл у часі св. благовіщення.
Між звеличниками Пресв. Діви Марії є мільйони й нашого українського народу. З того часу, як за щасливим почином св. княгині Ольги й св. князя Володимира, наш русько-український нарід став навколішки перед Ісусом Христом, по всій нашій українській землі гомонить пісня слави й любови також і на честь Христової Матері Марії. Величаючи її, наш нарід одночасно благає в Неї опіки й помочі в ріжних хвилинах і потребах цього земного життя.
І добре робить наш нарід, що так загально, безперервно й сердечно почитає Пресв. Богородицю Марію, бо це зробив насамперед сам Бог. Ще людей не було на світі, ще й світу не було, а вже предвічний Бог думав про Пресв. Діву Марію, щоб вибрати її на Матір Спасителя, створити її чистою без первородного гріха, обдарувати ЇЇ надзвичнйними ласками та вивищити понад усіх людей і ангелів, щоб Вона була перша по Бозі. А що Бог від віків постановив, те в своєму часі сповнилося. Коли ж Бог так прославив Марію, чи не повинні й люди йти за Божим почином і прикладом? Коли Пресв. Богородиця є для Бога наймилішою Дочкою, для Божого Сина найдорожчою Матірю, а для Святого Духа найкращою Святинею, чи ж не повинні й люди мати Пресв. Діву Марію за свою небесну Матір і Царицю та прославляти її щирим серцем, як першу по Бозі?
На таку прославу й любов Пресв. Діва Марія й Сама славно заслужила Собі. Марія гідна найвищої прослави в Бозі, бо Вона найсвятіша з усіх людей і всіх ангелів. Вона не тільки не мала первородного гріха, але й іншого ніякого ніколи не зробила ні ділом, ні словом, ні навіть однією думкою. Життя Марії, то сама святість, їїюбов до Бога і до всіх людей. Коли ж Марія найсвятіша з усіх людей і достойніша навіть від небесних Херувимів і Серафимів, то чи не повинні ми цю найдостойнішу Особу любити й прославляти найкращою прославою по Бозі?
Але Марія не тільки пресвята, і тому гідна найбільшої по Бозі любови й прослави: Вона одночасно й найбільш анаша по Бозі Добродійка. З великої любови до нас, Вона погодилася стати Матірю Божого Сина та породила нам Спасителя наших душ, щоб за його ласкою й поміччю ми могли бути вічно щасливі. Ніхто інший, по Ісусі, не прислужився стільки нашим душам, що Пресв. Богородиця Марія, тому годиться, щоб ми найбільшу по Бозі свою Доброчинницю любили й величали кожного дня, якнайкраще зможемо. При цім треба нам пам’ятати ще й те, що коли Пресв.Діва Марія зродила нам Христа, а опісля відвела його на Голгофту, щоб Він там віддав своє життя для спасіння наших душ, то з цим Вона не покінчила Свою доброчинну роботу для нас. Вона й досі молиться за нас, виєднує в Свого Сина Ісуса потрібні нам ласки та захоронює від лиха, у це вірить український нарід, що цілі сторіччя молиться й співає: “Ти за всіх модишся, Предобра… Ти грішників з тяжкої муки через Свої спасаєш руки, не дай пропасти!”
Сьогоднішнє свято Покрова Пресв. Богородиці є якраз славним засвідченням цієї безперервної доброчинности. Саме на те установила св. Церква те свято, щоб раз-у-раз пригадувати нам і виявляти її небесну поміч для нас.
Було це в місті Царгороді, 903 року. На цісарську столицю напало вороже військо. Знайшовшись у безвихідному положенні, Греки в сердечному благанні звернулися за порятунком до Пресв. Богородиці. Божа Мати вислухала гарячих молитов затривоженого народу і видимим способом об’явила над ним свою опіку. У Влахернській церкві, що стояла в дільниці Влахерна над Чорним морем, з’явилася Божа Мати під час Литії в оточенні св. ангелів, пророків і апостолів та серед молитви розпростерла над благаючим її помочі народом свій рантух-шаль, на знак, що бере нарід під свою опіку і захоронить його від нещастя. Побачили ту чудесну з’яву св. Андрій Юродивий і його учень св. Епіфаній, які молилися за захорону міста від ворожого нападу. Коли Божі слуги розповіли все присутнім у церкві людям, вони з надією на опіку Божої Матері розійшлися повні радости додому. Незабаром після тієї з’яви грецьке військо перемогло і прогнало наїзників. На пам’ятку цієї події царгородський патріярх установив свято Покрова Пресв. Богородиці Марії, що його й ми перейняли від Греків і досі святкуємо дня 1 жовтня, тобто в день з’яви Божої Матері.
Русь-Україна мала нераз у Пресв. Богородиці ласкаву Заступницю, про що досі переховалися ріжні оповідання. Одне з них зв’язане з обороною міста Теребовлі. Діялося це 1672 року. На наше українське місто Теребовлю, де був сильний мурований замок, напали Турки і хотіли здобути його. Koли ж наші вояки відбили всі ворожі наступи, тоді Турки підклали під мури міста міни, щоб висадити їх у повітря, здобути місто та промостити собі шлях у глиб краю. Побачивши себе в великій небезпеці, позбігалися мешканці Теребовлі до замкової церкви ї там цілу ніч провели перед чудотворною іконою Божої Матері на молитві, благаючи захорони в’ід смерти й неволі. Божа Мати вислухала сердечного прохання нашого народу, бо коли вранці вибухли міни, то не розвалили мури міста, але звернулися на Турків. Цим счинили між ними такий переполох, що вони негайно від
ступили від облоги Теребовлі. Коли про це чудо довідався наш львівський єпископ Шумлянський, то переніс чудотворний образ Божої Матері з Теребовлі до Львова і вмістив його на вівтарі в катедральнім храмі св. Юрія. В день свята Покрова Пресв. Богородиці відбувався згодом у церкві св. Юрія відпуст, і тисячі нашого народу спішили перед чудотворний образ Пресв. Діви Марії, щоб віддати їй честь, скласти подяку за одержані ласки та попросити собі опіки в Божої Матері на майбутнє.
На українській землі було колись поверх 150 таких місцевин, де були чудотворні ікони Божої Матері, як наприклад Почаїв, Гошів, Зарваниця, Кальварія, Крехів, Самбір. Туди раз-у-раз спішив наш нарід з любов’ю й молитвою до Пресв. Богородиці, щоб поклонитися їй, або випросити собі яку ласку. І Божа Мати рятувала своїх дітей, як наймилосердніша Доброчинниця, Мати й Заступниця перед Богом. І нас, Українців, і всіх своїх дітей із усіх націй. Люрд, Фатіма й інші подібні місцевини є славним цього засвідченням.
І ми робім так завжди, як Бог і люди. Коли Бог так дуже полюбив і прославив Пресв. Діву Марію, то й ми веселім серце цієї Непорочної Діви своєю сердечною любов’ю й прославою. А коли люди щиро почитають Пресв. Богородицю та й раз-у-раз просять у Неї всякої помочі й опіки, то й ми звертаймось до Неї в своїх власних, родинних і національних, загальноцерковних і вселюдських потребах та кожного дня молитвою на вервиці, чи іншою довільною, благаймо в небесної Матері навіть найбільшої ласки для дочасного й вічного щастя. Молімся разом зі св. Єфремом: “Покрове і моя сило, поглянь на мою віру й одушевлену любов і, як Та, що бере участь у смутку і є могутня, прийми мою вбогу душу Своїм посередництвом і заступництвом та зроби її гідною бути по правиці в єдинородного Твого Сина та знайти спокій із його вибраними й святими. Крім Тебе, нема в мене помічника й оборони. На Тебе покладаю всю свою надію й Тобою величаюся; через множество моїх гріхів і беззаконня не відверни Свого лиця від мене, Свого негідного слуги. В Тебе є добра воля і могучість, як у Тієї, що невисказано породила Одного з Трійці; є в Тебе чим пересвідчити і чим змилосердити. Є руки, що на них Ти невимовно носила його; є груди, що ними Ти годувала його; пригадай Собі пелени й усе виховання від дитячих літ. До того, що від Тебе, додай іще те, що від Нього: хрест, кров і рани, що ними ми спасені й прославлені. Не позбавляй мене Свого заступництва, але завжди помагай, опікуйся мною і не оставляй мене. Ти маєш Своїм довжником Того, що сказав: Шануй свого батька і свою матір (Мат. 19:19); і Він, що хотів бути зарахований до слуг, тимбільше заховає Свою заповідь і зробить те, що подобається Тій, що послужила йому народженням у ділі спасіння. Тому Він радіє Твоїми заступництвами, вважає Твою славу Своєю власною і через затягнений довг сповняє Твої прохання. Тільки Ти не погорди мною негідним і невідповідність моїх діл нехай не перерве Твоє безмежне милосердя, – Богородице, сердечно бажане для мене ім’я.”
Молімся отже і співаймо до останнього дня свого життя: Радуйся, радосте наша, покрий нас от всякаго зла честним Твоїм омофором!